Bikram Yoga

Bikram Yoga 26 PosturesBikram Yoga er en hot yoga form hvor treningen foregår i et oppvarmet rom som holder 40 grader. En klasse varer i 90 minutter og det er de samme øvelsene i hver klasse – en serie med 26 øvelser som utføres to ganger.

Øvelsene trener og styrker hele kroppen – alle muskler, indre organer og ledd blir trent, samtidig som vi får økt fleksibilitet, smidighet og styrke. Øvelsene er enkle å lære, men det kan ta tid før vi behersker alle de 26 øvelsene i serien. Alle har øvelser de synes er utfordrende og det er viktig å akseptere det kroppen din kan klare. Så lenge du prøver å gjøre øvelsene teknisk riktig ved å lytte til dialogen så vil du få fullt utbytte og gradvis klare mer og mer.

I en Bikram Yoga klasse vil ikke læreren vise øvelsene, men si nøyaktig hva du skal gjøre i en fast dialog som brukes i hver klasse. Som nybegynner må du se på sidemann for å se hvordan øvelsen skal gjøres.

Å delta på en Bikram Yoga klasse er en utfordring på mange plan, noen av utfordringene du blir møtt med er;

  1. Bli værene i rommet gjennom hele  klassen (90 minutter)
  2. Være hydrert nok i forkant av klassen for å slippe å drikke så mye vann i klassen
  3. Ikke spis et stort måltid de siste 2-3 timene før klassen
  4. Ikke kom for sent! Møt alltid opp 30 minutter før klassen starter
  5. Ikke bruk bomull, bruk treningstøy som puster og transporterer bort svetten
  6. Ta med matte og et stort håndkle til å legge over matten til din første time, du blir garantert svett!
  7. Øvelsene kan være ubehagelige, men du skal aldri kjenne smerte
  8. Venn deg til å ikke tørke svette under klassen, svetten hjelper kroppen å regulere kroppstemperaturen.
  9. Kom med en god innstilling og et smil – det er tross alt bare Yoga 🙂
  10. Ikke vent for lenge til neste klasse, som nybegynner oppfordres man til å ta så mange klasser som mulig den første tiden for å komme inn i øvelsene

Hvordan kan du forvente å føle deg etter en Bikram  Yoga klasse?

  • Det er helt normalt å bli sliten etter en bikram yoga klasse, etterhvert som du blir vant til det blir du mindre sliten.
  • Noen kan oppleve at det blir vanskelig å sove etter de første klassene med bikram, særlig hvis du trener sent på kvelden på grunn av økt energinivå
  • Du kan bli uvel, kvalm eller få hodepine etter en klasse, dette er tegn på at du er dehydrert og det er viktig å drikke nok vann etter timen og før neste klasse
  • Over tid så vil du kjenne at en Bikram Yoga klasse gir deg energi og overskudd i hverdagen
  • Pusten endres og forbedres
  • Plager i muskler og ledd blir gradvis mindre og etterhvert helt borte

Hva trenger jeg til en Bikram  Yoga klasse?

Bikram Yoga Sentre i Norge:

Vet du om flere Bikram Yoga Senter i Norge?
Tips oss

Kommenter

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s