© NamasteYoga AS
YogaBlogg

7 tips til daglig meditasjon

«I boken Meditasjon for skeptikere forklarer Ott at meditasjon bidrar til å «øke bevisstheten og befri seg fra inngrodde tenkemønstre og væremåter.» Alle kan lære å forandre sin indre tilstand slik at man føler seg mer rolig og avslappet.»  (aftenposten)

Vi vet at meditasjon og mindfullness er bra for oss, likevel er det mange som syns det er vanskelig å få det til i praksis og lar derfor være å prøve, men det er mange fordeler hvis vi legger vekk unnskyldningene de fleste av oss bruker;

  • Selv korte økter med meditasjon kan være transformerende
  • Meditasjon kan frigjøre deg fra tanker du prøver å unngå
  • Gi slipp på forutintatte holdninger og forventninger
  • Det finnes ingen «riktig» måte å meditere på
  • Gjør meditasjon til en daglig rutine, f.eks når du dusjer eller pusser tennene

7 tips til daglig meditasjon;

  1. Begynn med pusten, dype pust senker hjerterytmen, får musklene til å slappe av og hjelper deg å fokusere. Det er derfor en  fin måte å starte på.
  2. Meditasjon er en aktiv prosess, og det vil ta tid og øvelse før man behersker fullt ut å holde fokus.
  3. Før man behersker å holde fokus, vil tankene komme løpende og det er lett å tenke at man ikke får det til. Når dette skjer er det viktig å fokusere på pusten og gi slipp på følelsene.
  4. Eksperimenter med ulike stillinger, prøv å sitte, ligge, åpne øyne, lukkede øyne, finn det som passer for deg.
  5. Ikke la deg stresse, uannsett ha som skjer når du mediterer. Gjør ditt beste og vær fornøyd med det.
  6. Mediter tidlig på morgenen, det er mindre sjanse for å bli forstyrret hvis du står opp en halvtime tidligere for å meditere.
  7. Fokuser på følelsen av takknemlighet de siste 2-3 minuttene

Namasté

1 tanke om “7 tips til daglig meditasjon”

Kommenter

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s